Statut Gimnazjum w Polanowie
I. Postanowienia ogólne
Podstawa prawna:
1. Art. 60 ust. 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572 z późn. zm.),
2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.),
3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.),
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. nr 46 poz. 432 z póżn. zm.).
§ 1.
1. Gimnazjum w Polanowie, zwane dalej Gimnazjum jest szkołą publiczną.
2. Jego siedzibą jest budynek przy ulicy Gradowe Wzgórze 5 w Polanowie.
3. Nazwa Gimnazjum używana jest w pełnym brzmieniu.
4. Organem prowadzącym Gimnazjum jest Gmina Polanów.
5. Nadzór pedagogiczny nad Gimnazjum sprawuje Zachodniopomorski Kurator Oświaty.
6. Czas trwania cyklu kształcenia w Gimnazjum wynosi 3 lata. W ostatnim roku nauki przeprowadza się obowiązkowy egzamin gimnazjalny. Ukończenie gimnazjum daje możliwość dalszego kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych.
7. Gimnazjum nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
II. Cele i zadania Gimnazjum
§ 2.
Gimnazjum, na podstawie Ustawy o systemie oświaty, wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego realizuje następujące cele i zadania:
1. Wspieranie indywidualnego rozwoju każdego ucznia.
2. Rozwijanie zainteresowań uczniów.
3. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
4. Kształtowanie u uczniów poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
5. Promowanie postawy odpowiedzialności za własny rozwój fizyczny, intelektualny i społeczny.
6. Rozwijanie zachowań prospołecznych.
7. Budowanie postawy akceptacji i tolerancji oraz życzliwości wobec ludzi.
8. Ułatwianie uczestnictwa w kulturze.
9. Kształtowanie umiejętności twórczego rozwiązywania konfliktów i problemów.
10. Kształtowanie racjonalnego podejścia do problemów życiowych.
11. Zapewnienie młodzieży możliwości korzystania z technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
12. Uwrażliwianie uczniów na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
13. Wspieranie samorządności uczniowskiej.
14. Umożliwienie absolwentom dokonania świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia.
15. Umożliwienie uczniom bezpłatnego zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i dalszego kształcenia.
16. W wykonywaniu zadań, o których mowa w §2 Gimnazjum wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania
16.1 organ prowadzący szkołę oraz organ nadzoru pedagogicznego współdziałają z podmiotami, o których mowa w pkt. 16 w wykonywaniu zadań Gimnazjum.
§ 3.
1. Gimnazjum zapewnia uczniom bezpieczne dla zdrowia warunki edukacji i prawidłowego rozwoju psychofizycznego poprzez:
1.1. realizację programu wychowawczego i profilaktycznego;
1.2. udzielanie uczniom pomocy pedagogicznej;
1.3. współdziałanie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami wspomagającymi procesy wychowawcze;
1.4. różnicowanie wymagań dydaktycznych i wychowawczych w zależności od możliwości ucznia i jego cech osobowościowych;
1.5. organizowanie, w miarę posiadanych środków oraz za zgodą organu prowadzącego, różnego rodzaju zajęć wyrównujących szanse oraz wspierających rozwój uczniów (np. zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, integracyjne);
1.6. organizowanie, za zgodą organu prowadzącego, nauczania indywidualnego dla uczniów, którzy nie mogą uczęszczać na zajęcia lekcyjne na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej;
1.7. organizowanie klas integracyjnych;
1.8. otaczanie opieką uczniów znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji rodzinnej lub losowej.
2. Gimnazjum umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez:
2.1. organizowanie kół zainteresowań;
2.2. dodatkową naukę języków obcych;
2.3. wycieczki tematyczne;
2.4. realizowanie indywidualnych programów nauczania;
2.5. przygotowanie do udziału w konkursach przedmiotowych i olimpiadach;
2.6. organizowanie udziału uczniów w imprezach kulturalnych, sportowych, turystycznych.
§ 4.
1. Gimnazjum wykonuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących w szkole ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:
1.1. nauczyciele sprawują opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych;
1.2. nauczyciele sprawują opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w czasie wycieczek i wyjść organizowanych przez szkołę;
1.3. nauczyciele sprawują opiekę nad uczniami w czasie przerw poprzez pełnienie dyżurów.
2. Zasady pełnienia dyżurów określa regulamin nauczyciela dyżurnego.
3. Wyjście uczniów z nauczycielem poza teren szkoły odnotowywane jest w "Księdze wyjść", znajdującej się w sekretariacie szkoły.
4. Zasady sprawowania opieki nad uczniami w czasie wycieczek oraz wyjazdów sportowych określają odrębne przepisy.
§ 5.
1. W celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, ochrony ich przed patologią społeczną oraz demoralizacją w Gimnazjum są podejmowane następujące działania:
1.1. zajęcia profilaktyczne;
1.2. dyżury nauczycieli w czasie przerw między zajęciami i 40 minut przed pierwszą lekcją rozpoczynającą pracę szkoły;
1.3. monitorowanie przez pedagoga szkolnego lub innych nauczycieli miejsc najbardziej zagrożonych;
1.4. sprawowanie opieki nad uczniami dojeżdżającymi od momentu przyjazdu do szkoły do ostatniego odwozu;
1.5. zakaz wejścia na teren szkoły osobom postronnym; prowadzenie zeszytu wejść i wyjść przez uczniów dyżurnych;
1.6. kontrolowanie stanu technicznego bazy i wyposażenia szkoły;
1.7. organizowanie pracownikom szkoły systematycznych szkoleń w zakresie bhp;
1.8. dla zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpożarowego przeprowadzanie przynajmniej raz w roku próbnej ewakuacji szkoły.
2. W celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa i ochrony dopuszczalne jest wprowadzenie na teren Gimnazjum okazjonalnych patroli policyjnych lub innych służb porządkowych.
§ 6.
1. Szkoła prowadzi działalność innowacyjną oraz włącza do szkolnego zestawu programów nauczania programy autorskie i własne na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. Szkoła, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną organizuje zajęcia doradztwa zawodowego, skoncentrowane na wyborze kierunku dalszego kształcenia.
§ 7.
1. W Gimnazjum w celu zapewnienia realizacji zadań, o których mowa w § 2, 3, 4, 5, 6 Statutu, opracowywane są:
1.1. szkolny program wychowawczy;
1.2. szkolny program profilaktyczny;
1.3. wewnątrzszkolny system oceniania;
1.4. procedury i regulaminy szkolne.
2. Dokumenty 1.1, 1.2 przyjmowane są uchwałą rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
3. Dokument 1.3 uchwala rada pedagogiczna, z którym zapoznaje się rodziców i uczniów.
4. Dokumenty 1.4 opiniuje rada pedagogiczna oraz samorząd uczniowski jeśli dotyczą uczniów.
§ 8.
1. Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci:
2. Rodzice (prawni opiekunowie) uczniów Gimnazjum maja prawo do:
2.1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w danej klasie i szkole;
2.2. znajomości zasad dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
2.3. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i postępów w nauce;
2.4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci.
3. Rodzice (prawni opiekunowie) uczniów Gimnazjum są zobowiązani do:
3.1. dopełniania czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
3.2. zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;
3.3. powiadamiania wychowawcy, pedagoga lub dyrektora szkoły o wszelkich zmianach związanych ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem podczas dłuższej nieobecności rodziców (prawnych opiekunów), np. spowodowanej wyjazdem poza miejsce zamieszkania.
3.4. usprawiedliwiania nieobecności dziecka na zajęciach edukacyjnych do wychowawcy klasy zgodnie z obowiązującą w szkole procedurą usprawiedliwiania nieobecności ucznia. Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek usprawiedliwiać nieobecności w szkole swojego dziecka na bieżąco (do 7 dni od powrotu do szkoły).
3.5. systematycznego wykazywania zainteresowania zachowaniem i postępami dziecka;
3.6. zapoznania się z wynikami (półrocznej) rocznej klasyfikacji dziecka;
3.7. uczestniczenia w spotkaniach rodziców z wychowawcą;
3.8. odpowiadania na wezwania wychowawcy, pedagoga lub dyrektora szkoły.
4. Zasady informowania rodziców (prawnych opiekunów) o postępach w nauce i zachowaniu ucznia określa szczegółowo Wewnątrzszkolny System Oceniania.
III. Organy Gimnazjum
§ 9.
Organami gimnazjum są:
1. dyrektor gimnazjum,
2. rada pedagogiczna,
3. rada rodziców,
4. samorząd uczniowski.
§ 10.
Do kompetencji i zadań dyrektora Gimnazjum należy między innymi:
1. Kierowanie działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz.
2. Prowadzenie polityki kadrowej:
2.1. zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników Gimnazjum;
2.2. powierzanie stanowiska wicedyrektora i odwoływanie z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej;
2.3. przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Gimnazjum.
3. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego poprzez kontrolowanie, ocenianie, diagnozowanie i analizowania działalności szkoły.
4. Sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju.
5. Wydawanie, na pisemny wniosek rodziców, zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki.
6. Wydawanie, na pisemny wniosek rodziców, zezwolenia na realizację nauki lub obowiązku szkolnego poza szkołą.
7. Wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych.
8. Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli.
9. Gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy i planowania doskonalenia zawodowego.
10. Kierowanie pracami rady pedagogicznej.
11. Realizowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących.
12. Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Gimnazjum.
13. Wykonywanie innych działań wynikających z przepisów szczególnych.
14. Stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszom, stowarzyszeniom i innym organizacjom, a w szczególności organizacjom harcerskim, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności wychowawczej i opiekuńczej.
15. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą rodziców, radą pedagogiczną, związkami zawodowymi, samorządem uczniowskim i rodzicami.
16. Wykonywanie innych obowiązków nałożonych przepisami, prawa, wytycznymi organu prowadzącego szkołę oraz organu nadzoru pedagogicznego.
§ 11.
1. W Gimnazjum działa rada pedagogiczna:
1.1. w jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele Gimnazjum.
1.2. jej przewodniczącym jest dyrektor Gimnazjum.
2. Zebrania plenarne mogą być zwoływane z inicjatywy:
2.1. przewodniczącego,
2.2. organu prowadzącego,
2.3. co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,
2.4. organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
3. Rada pedagogiczna wykonuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy.
3.1. obraduje na zebraniach plenarnych, zespołach przedmiotowych, komisjach, zespołach problemowo-zadaniowych;
3.2. komisje i zespoły przygotowują na plenarne posiedzenia rady projekty uchwał stanowiących, opinii i wniosków;
3.3. w zebraniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciele rady rodziców i samorządu uczniowskiego;
3.4. zebrania rady pedagogicznej organizuje się w czasie pozalekcyjnym;
3.5. uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów obecności co najmniej połowy jej członków;
3.6. obrady rady pedagogicznej są protokołowane.
4. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
4.1. zatwierdzanie planów pracy szkoły;
4.2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
4.3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;
4.4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Gimnazjum;
4.5. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów;
5. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
5.1 organizację pracy szkoły w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
5.2 projekt planu finansowego szkoły;
5.3 wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
5.4 propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
6. Występuje z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora.
7. Deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.
8. Ustala w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.
9. Szczegółowy zakres działania rady pedagogicznej określa jej regulamin.
§ 12.
1. W Gimnazjum działa rada rodziców.
1.1. rada rodziców jest reprezentantem ogółu rodziców Gimnazjum.
1.2. rada rodziców podejmuje działania zmierzające do doskonalenia statutowej działalności szkoły i w tym zakresie może składać wnioski do innych organów Gimnazjum.
2. Do najważniejszych zadań rady rodziców należy:
2.1. pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców (prawnych opiekunów) na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań Gimnazjum;
2.2. gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działalności Gimnazjum, a także ustalenie zasad użytkowania tych funduszy;
3. Do kompetencji rady rodziców należy:
3.1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły oraz programu profilaktyki;
3.2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
3.3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
4. Szczegółowy zakres działania rady rodziców określa jej regulamin.
§ 13.
1. W Gimnazjum działa samorząd uczniowski.
2. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Gimnazjum.
3. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
3.1. prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
3.2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3.3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań;
3.4. prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
3.5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
3.6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
4. Samorząd uczniowski posiada własny regulamin działania.
§ 14.
1. Organy Gimnazjum współdziałają ze sobą na zasadach określonych przez szkołę, a w szczególności:
1.1. Gimnazjum zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach ustawowych kompetencji;
1.2. w celu wymiany bieżących informacji pomiędzy organami szkoły, każdy z nich jest zobowiązany do powiadamiania dyrektora Gimnazjum o decyzjach, mających wpływ na pracę innych organów, bezpośrednio po ich uchwaleniu.
2. W miarę możliwości sprawy sporne miedzy organami Gimnazjum rozstrzyga się na drodze mediacji.
3. Ustala się następujący tryb postępowania oraz zasady rozstrzygania sporów:
3.1. postanowienia ogólne: w razie zaistnienia w szkole sporu nie wynikającego ze złamania prawa, zainteresowany może zgłosić ustnie lub pisemnie wniosek o jego rozstrzygnięcie osobom wymienionym w postanowieniach szczegółowych. Osoba, do której wpłynął wniosek, zobowiązana jest do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz poinformowania zainteresowane strony o sposobie rozstrzygnięcia sporu. W przypadku niezadowolenia ze sposobu rozstrzygnięcia sporu strony mają prawo odwołać się do osób zwanych w postanowieniach szczegółowych drugą instancją. Rozstrzygnięcie sporu przez drugą instancję jest ostateczne.
Postanowienia szczegółowe:
a) spór pomiędzy uczniami tej samej klasy rozstrzyga wychowawca klasy; drugą instancją jest pedagog szkolny;
b) spór pomiędzy uczniami różnych klas rozstrzyga pedagog szkolny przy współudziale wychowawców klas; drugą instancją jest dyrektor;
c) spór pomiędzy uczniem, a nauczycielem rozstrzyga wychowawca, pedagog i rodzic; drugą instancją jest dyrektor;
d) spór pomiędzy uczniem, a nauczycielem wychowawcą, rozstrzyga pedagog i rodzic, dyrektor;
e) spór pomiędzy pracownikiem szkoły, a rodzicem rozstrzyga dyrektor;
f) spór między pracownikami szkoły rozstrzyga dyrektor.
W szczególnych przypadkach jeżeli dyrektor nie rozstrzyga sporu lub jeżeli spór nie jest rozstrzygnięty satysfakcjonująco dla zainteresowanych stron, dyrektor lub strony konfliktu za pośrednictwem dyrektora, mogą odwołać się do organu prowadzącego lub organu nadzorującego szkołę.
IV. Organizacja Gimnazjum
§ 15.
1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Rok szkolny składa się z dwóch półroczy.
2.1. pierwsze półrocze trwa od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych we wrześniu do dnia, w którym odbywa się klasyfikacyjna rada śródroczna;
2.2. termin klasyfikacyjnej rady śródrocznej ustala dyrektor i zamieszcza w rocznym planie pracy szkoły;
2.3. drugie półrocze trwa od pierwszego dnia po śródrocznej radzie klasyfikacyjnej do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
3. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Gimnazjum, opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku.
4. Arkusz organizacji Gimnazjum zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
5. W arkuszu organizacji Gimnazjum zamieszcza się w szczególności: liczbę oddziałów, liczbę pracowników Gimnazjum, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
6. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala się tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
§ 16.
1. Podstawową jednostką organizacyjną Gimnazjum jest oddział:
1.1. liczba uczniów w oddziale powinna wynosić nie więcej niż 30;
1.2. w oddziale integracyjnym liczba dzieci powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
2. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych, na zajęciach z języków obcych oraz informatyki:
2.1. podział na grupy jest obowiązkowy podczas ćwiczeń laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów oraz na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów;
2.2. w oddziałach liczących mniej niż 24 uczniów można dokonywać podziału oddziału na grupy za zgodą organu prowadzącego;
2.3. zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 12 i nie więcej niż 26 uczniów;
2.4. niektóre zajęcia obowiązkowe mogą być prowadzone w grupach między oddziałowych z zachowaniem w/w zasad.
3. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora Gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
5. Gimnazjum dysponując odpowiednimi warunkami kadrowymi i lokalowymi może prowadzić za zgodą organu prowadzącego szkołę klasy integracyjne,
6. Gimnazjum organizuje dla uczniów zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, w tym koła zainteresowań i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
7. Przewiduje się możliwość organizacji i prowadzenia zajęć dodatkowych finansowanych ze źródeł pozabudżetowych.
8. Na realizację zajęć z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych przeznacza się godziny do dyspozycji dyrektora lub z inicjatywy nauczycieli Gimnazjum organizuje się dodatkowe zajęcia prowadzone nieodpłatnie.
9. Gimnazjum może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem Gimnazjum lub, za jego zgodą, poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia lub szkołą wyższą.
§ 17.
1. Do realizacji zadań statutowych szkoła posiada:
1.1 klasopracownie,
1.2 pracownię informatyczną,
1.3 bibliotekę z czytelnią i centrum multimedialnym,
1.4 gabinet profilaktyki zdrowotnej,
1.5 gabinet pedagoga,
1.6 stołówkę szkolną,
1.7 salę sportową,
1.8 świetlicę,
1.9 pomieszczenia administracyjno - gospodarcze.
2. Korzystanie z wyżej wymienionych pomieszczeń określają odpowiednie regulaminy.
§ 18.
W Gimnazjum funkcjonuje biblioteka wraz z czytelnią, służąca realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu czytelnictwa:
1. Biblioteka udostępnia swe zbiory uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły. Z czytelni mogą również korzystać rodzice uczniów Gimnazjum;
2. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają gromadzenie i opracowywanie zbiorów, prowadzenie edukacji czytelniczej i medialnej;
3. Biblioteka pełni rolę ośrodka informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców;
4. Szczegółową organizację biblioteki i zadania bibliotekarza określa regulamin pracy biblioteki.
§ 19.
W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów Gimnazjum organizuje stołówkę.
§ 20.
1. W szkole działa świetlica zapewniająca opiekę uczniom ze względu na organizację dojazdów lub inne okoliczności wymagające jej zapewnienia.
2. Czas pracy świetlicy jest ściśle związany z harmonogramem przywozu i odwozu dzieci dojeżdżających.
3. W świetlicy pracują nauczyciele świetlicy.
4. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
V. Nauczyciele i inni pracownicy Gimnazjum
§ 21.
1. W Gimnazjum zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
4. Do zadań nauczyciela Gimnazjum należy:
4.1. przestrzeganie regulaminów szkolnych;
4.2. przestrzeganie prawa;
4.3. uczestniczenie w radach pedagogicznych;
4.4. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
4.5. organizowanie prawidłowego przebiegu procesu dydaktycznego i efektywna jego realizacja;
4.6. sporządzanie planu dydaktycznego nauczanych zajęć edukacyjnych i przedstawienie go do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły najpóźniej do 20 września każdego roku szkolnego;
4.7. stosowanie zasad oceniania kryterialnego, bezstronności i obiektywizmu w ocenianiu oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;
4.8. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań;
4.9. udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych;
4.10. doskonalenie własnych umiejętności pedagogicznych;
4.11. informowanie rodziców (prawnych opiekunów) uczniów oraz wychowawcy klasy o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów;
4.12. pisemne uzasadnienie półrocznej i rocznej oceny niedostatecznej z przedmiotu;
4.13. rzetelne pełnienie dyżurów na przerwach śródlekcyjnych i przed zajęciami;
4.14. systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do prowadzenia przydzielonych zajęć lekcyjnych oraz ich realizowanie zgodnie z planem tygodniowym;
4.15. prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej;
4.16. dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny;
4.17. ukończenia określonych przepisami kursów bhp oraz dokonywania okresowych badań lekarskich;
4.18. wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły lub podjętych z własnej inicjatywy za jego zgodą.
5. Pracownicy administracji i obsługa spełniają funkcje pomocnicze w realizacji zadań statutowych Gimnazjum.
5.1. pracują zgodnie z przydziałem służbowym określającym zadania, uprawnienia i odpowiedzialność;
5.2. zakres zadań każdego pracownika administracji określają imienne przydziały czynności, które znajdują się w teczkach akt osobowych.
§ 22.
1. Na podstawie odrębnych przepisów tworzy się w Gimnazjum stanowisko wicedyrektora.
2. Wicedyrektor Gimnazjum:
2.1. zastępuje dyrektora Gimnazjum w przypadku jego nieobecności;
2.2. organizuje i kontroluje tok codziennej pracy Gimnazjum;
2.3. sprawuje nadzór pedagogiczny w zakresie powierzonym mu przez dyrektora Gimnazjum;
2.4. opracowuje plan zajęć edukacyjnych i plan dyżurów nauczycieli;
2.5. planuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli;
2.6. organizuje i nadzoruje działalność wychowawczą szkoły;
2.7. poprzez osobiste działania, współpracę z pedagogiem szkolnym i wychowawcami klas wspiera realizację programu profilaktycznego i wychowawczego szkoły;
2.8. dokonuje kontroli dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przyjętym na dany rok szkolny planem nadzoru pedagogicznego;
2.9. może wnioskować do dyrektora w sprawach nagród, wyróżnień oraz kar dotyczących nauczycieli;
2.10. opracowuje bądź nadzoruje pracę nad raportami dotyczącymi efektów kształcenia;
2.11. prowadzi dokumentację i nadzoruje przebieg egzaminu gimnazjalnego;
3. Szczegółowy zakres obowiązków wicedyrektora określa dyrektor Gimnazjum w zakresie czynności.
4. Powierzenie tego stanowiska przy opiniowaniu rady pedagogicznej i odwołanie z niego należy do kompetencji dyrektora Gimnazjum.
§ 23.
1. Nauczyciele danego przedmiotu, grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe, problemowo-zadaniowe oraz zespoły nauczycieli uczących w danym oddziale.
2. Pracą zespołu kieruje wyłoniony spośród jego członków, powołany przez dyrektora szkoły lider zespołu.
3. Do zadań zespołów należy w szczególności:
3.1. udział w opracowywaniu i ewaluacji przedmiotowych systemów oceniania uczniów oraz programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły;
3.2. udział w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych szkoły;
3.3. udział w analizowaniu osiągnięć edukacyjnych uczniów, opracowywaniu programów poprawy efektywności kształcenia i wychowania;
3.4. organizowanie wsparcia i pomocy koleżeńskiej.
4. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale współpracują ze sobą w celu:
4.1. korelacji i koordynacji oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych;
4.2. opiniowania osiągnięć dydaktycznych i wychowawczych uczniów, w tym kierowania na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej;
4.3. ustalania i ewaluacji zestawu programów nauczania;
4.4. korelacji i koordynacji planowania realizacji nauczanych treści programowych przedmiotów i ścieżek edukacyjnych.
5. Do zadań lidera zespołu należy:
5.1 organizowanie pracy zespołu;
5.2 opracowywanie planu pracy zespołu oraz kontrola nad jego realizacją;
5.3 organizowanie współpracy nauczycieli wewnątrz zespołu;
5.4 przydzielanie zadań poszczególnym nauczycielom zespołu i egzekwowanie ich wykonania;
5.5 opracowywanie sprawozdań z działalności zespołu;
5.6 prowadzenie dokumentacji zespołu.
§ 24.
1. Dyrektor Gimnazjum powierza opiekę wychowawczą nad oddziałem jednemu z uczących w tym oddziale nauczycieli, zwanemu "wychowawcą".
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział (w miarę możliwości) przez cały etap edukacyjny w Gimnazjum przy opinii zespołu wychowawczego.
3. Dyrektor w szczególnych przypadkach, na uzasadniony wniosek rodziców i uczniów, może dokonać zmiany nauczyciela, któremu powierzył zadania wychowawcy, jeśli nie wywiązuje się on należycie z powierzonych obowiązków:
3.1. pisemny wniosek o zmianę wychowawcy składają rodzice uczniów klasy do dyrektora Gimnazjum.
3.2. wniosek rozpatruje i rozstrzyga dyrektor Gimnazjum po zasięgnięciu opinii zespołu wychowawczego.
4. Do najważniejszych zadań wychowawcy należy:
4.1 tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia;
4.2 diagnozowanie na początku każdego roku szkolnego potrzeb uczniów w zakresie opieki, wychowania i profilaktyki;
4.3 systematyczna współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów: organizowanie spotkań klasowych, przeprowadzanie rozmów indywidualnych; organizowanie dla rodziców spotkań z pedagogiem i innymi specjalistami zgodnie z potrzebami i specyfiką oddział;
4.4 planowanie, w porozumieniu z rodzicami, pracy wychowawczej i jej ewaluowanie;
4.5 inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych i indywidualnych uczniów;
4.6 współdziałanie z innymi nauczycielami i koordynowanie działań wychowawczych w oddziale
4.7 systematyczne udzielanie rodzicom (prawnym opiekunom) wyczerpujących informacji na temat zachowania dziecka w szkole oraz jego postępów w nauce;
4.8 zapoznanie uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) z podstawowymi dokumentami szkoły;
4.9 egzekwowanie przestrzegania prawa szkolnego przez uczniów;
4.10 ustalanie oceny zachowania swoich wychowanków;
4.11 współpraca z pedagogiem szkolnym w rozpoznawaniu potrzeb i problemów uczniów, a także ich zainteresowań i szczególnych uzdolnień;
4.12 udzielanie pomocy przy wyborze dalszego kierunku kształcenia;
4.13 prawidłowe prowadzenie dokumentacji - dziennik lekcyjny, teczkę wychowawcy klasy i dokumentacji przebiegu kształcenia każdego ucznia (arkusze ocen, świadectwa, notatki z rozmów, zawiadomienia do rodziców (prawnych opiekunów), pisemne uzasadnienia ocen nagannych zachowania).
§ 25.
1. W bibliotece szkolnej Gimnazjum pracuje nauczyciel - bibliotekarz.
2. Do zadań nauczyciela - bibliotekarza należy:
2.1. upowszechnianie czytelnictwa;
2.2. wdrażanie młodzieży do korzystania z różnych źródeł informacji;
2.3. rozwijanie i rozbudzanie indywidualnych zainteresowań uczniów;
2.4. pomaganie uczniom w uczeniu się i samokształceniu;
2.5. gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
2.6. udostępnianie zbiorów czytelnikom;
2.7. upowszechnianie nowości wydawniczych;
2.8. prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczo-medialnej;
2.9. współpraca z nauczycielami, udzielanie im pomocy w doskonaleniu zawodowym i dokształcaniu się, popularyzowanie wśród grona pozycji z zakresu oświaty i wychowania, dydaktyki i metodyki danego przedmiotu;
2.10. opieka nad uczniami przebywającymi w bibliotece, czytelni;
2.11. prowadzenie dokumentacji biblioteki.
§ 26.
1. W Gimnazjum pracuje pedagog szkolny.
2. Pedagog realizuje zadania z zakresu opieki i wychowania oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współdziała z nauczycielami, wychowawcą i poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
3. Do zadań pedagoga należy:
3.1. wspieranie wychowawców klas oraz innych nauczycieli w działaniach profilaktyczno-wychowawczych;
3.2. systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów i sporządzanie zestawień;
3.3. udzielanie wychowawcom pomocy w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania przyczyn niepowodzeń szkolnych;
3.4. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców (prawnych opiekunów) i nauczycieli;
3.5. koordynowanie prac związanych z orientacją zawodową i dalszym kształceniem uczniów;
3.6. działanie na rzecz organizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
3.7. ścisła współpraca z policją, sądem rodzinnym, kuratorami sądowymi, poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz placówkami systemu opieki i pomocy społecznej;
3.8. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia;
3.9. prowadzenie dokumentacji pedagoga.
VI. Uczniowie Gimnazjum
§ 27.
1. Do Gimnazjum przyjmowani są uczniowie, którzy ukończyli sześcioletnią szkołę podstawową i są objęci obowiązkiem szkolnym nie dłużej niż do 18 roku życia.
2. W Gimnazjum uczą się uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich.
3. Do klasy pierwszej Gimnazjum przyjmuje się:
3.1. absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie Gimnazjum;
3.2. na prośbę rodziców (prawnych opiekunów), absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem Gimnazjum, po uzyskaniu zgody dyrektora Gimnazjum.
4. Na prośbę rodziców (prawnych opiekunów), za zgodą dyrektora, do klas wyższych Gimnazjum przyjmuje się uczniów w przypadku:
4.1. zamieszkania ucznia w obwodzie Gimnazjum,
4.2. w innych sytuacjach losowych;
4.3. różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń zostaje przyjęty, są uzupełniane w trakcie i według zasad ustalonych przez nauczycieli przedmiotów.
5. Rekrutacja uczniów do Gimnazjum odbywa się po zakończeniu roku szkolnego w szkole podstawowej i przed rozpoczęciem przez uczniów klasy pierwszej nauki, nie później niż do 1 września.
6. Warunki przyjmowania uczniów do szkoły oraz prowadzenie dokumentacji ewidencji spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego określają odrębne przepisy.
7. Rodzice (prawni opiekunowie) uczniów przyjmowanych do Gimnazjum zobowiązani są do dostarczenia w terminie stosownych dokumentów do sekretariatu szkoły. Obowiązujące dokumenty to:
a) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej (do wglądu);
b) zaświadczenie o wynikach uzyskanych na sprawdzianie po szkole podstawowej (do wglądu);
c) deklaracja uczestnictwa na zajęciach religii/etyki;
d) zgoda rodziców (prawnych opiekunów) na uczestnictwo w zajęciach wychowania do życia w rodzinie w ramach lekcji wiedzy o społeczeństwie;
e) deklaracja udziału w nadobowiązkowych zajęciach języka obcego;
f) 2 zdjęcia;
g) kwestionariusz ucznia klasy pierwszej gimnazjum wypełniony przez ucznia i rodziców.
8. Rekrutację do Gimnazjum prowadzi szkolna komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora Gimnazjum spośród nauczycieli szkoły.
9. Wyniki rekrutacji podaje się do wiadomości najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem roku szkolnego.
10. Rodzicom kandydatów przysługuje prawo pisemnego odwołania się wraz z uzasadnieniem od decyzji komisji rekrutacyjnej w terminie 2 dni od ogłoszenia wyników.
11. Przydział wychowawców do klas pierwszych odbywa się przez losowanie.
12. Przyjmuje się zasadę kontynuowania zajęć z języka obcego, którego uczeń uczył się w szkole podstawowej; w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica, możliwa jest zmiana języka;
13. Przypadku tworzenia oddziałów innowacyjnych wśród klas pierwszych ustalane są szczegółowe kryteria rekrutacji.
§ 28.
1. Każdy uczeń Gimnazjum ma prawo do:
1.1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
1.2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy, uzależnieniami, demoralizacją oraz z poszanowaniem godności,
1.3. wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych;
1.4. rozwijania zainteresowań i zdolności;
1.5. jawnej, sprawiedliwej i obiektywnej oceny;
1.6 informacji o programach nauczania i podręcznikach, stawianych wymaganiach, zasadach i kryteriach oceniania;
1.7 zwracania się ze swoimi problemami do wychowawcy, pedagoga szkolnego, nauczycieli, dyrekcji szkoły - uzyskiwania od nich pomocy, wyjaśnień, odpowiedzi, wsparcia;
1.8 wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły;
1.9 reprezentowania szkoły w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, zawodach, przeglądach i innych imprezach oraz formach współzawodnictwa - zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami;
1.10 korzystania z pomieszczeń, terenu szkoły, bazy, wyposażenia, środków dydaktycznych zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów;
1.11 rozstrzygania sporów na terenie szkoły na zasadach negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania stron.
§ 29.
1. Każdy uczeń Gimnazjum ma obowiązek:
1.1. przychodzenia na zajęcia punktualnie, zgodnie z planem lekcji;
1.2. usprawiedliwiania godzin nieobecnych w szkole, zgodnie z obowiązującą w Gimnazjum procedurą usprawiedliwiania godzin nieobecnych;
1.3. systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły;
1.4. systematycznego przygotowywania się do zajęć edukacyjnych, przynoszenia wymaganych podręczników, zeszytów i przyborów szkolnych;
1.5. regularnego odrabiania prac domowych;
1.6. przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
1.7. przestrzegania zasad kultury i współżycia międzyludzkiego;
1.8. stosowania się do poleceń pracowników szkoły;
1.9. bycia odpowiedzialnym za własne życie i zdrowie, higienę oraz rozwój intelektualny;
1.10. wystrzegania się nałogów;
1.11. dbania o ład i porządek w szkole;
1.12. dbania o kulturę języka:
1.13. okazywania szacunku wszystkim pracownikom szkoły;
1.14. podporządkowywania się zaleceniom i zarządzeniom organów szkoły;
1.15. dbania o schludny wygląd oraz noszenia stroju szkolnego obowiązującego w Gimnazjum;
1.16. stosowania się do następujących zasad używania w szkole urządzeń elektronicznych, w tym telefonów komórkowych:
1.16.1. podczas zajęć edukacyjnych obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych (aparaty powinny być wyłączone i schowane);
1.16.2. nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu lub innego urządzenia rejestrującego jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej);
1.16.3. za zaginięcie, kradzież telefonu lub urządzenia elektronicznego, będącego własnością ucznia szkoła nie odpowiada;
1.16.4. naruszenie przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych na terenie szkoły powoduje zabranie telefonu lub innego urządzenia elektronicznego do "depozytu" - aparat odbiera rodzic (prawny opiekun) ucznia.
§ 30.
1. Uczeń, zespół klasowy lub grupa uczniów może otrzymać nagrodę.
2. Nagroda może być przyznana za:
2.1. osiągnięcia w nauce;
2.2. pracę społeczną na rzecz klasy, szkoły, środowiska;
2.3. udział i sukcesy osiągnięte w olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych, itp.;
2.4. dzielność i odwagę;
2.5. 100% frekwencję.
3. Nagroda może być udzielona w następującej formie:
3.1. pochwała wychowawcy, opiekuna organizacji uczniowskich - ustna lub pisemna;
3.2. ustna pochwała dyrektora;
3.3. pisemna pochwała dyrektora z powiadomieniem rodziców;
3.4. list pochwalny dla ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów);
3.5. dyplom uznania;
3.6. nagroda rzeczowa lub pieniężna.
4. Z wnioskiem o przyznanie nagrody dyrektora może wystąpić:
4.1. wychowawca lub nauczyciel;
4.2. rada rodziców;
4.3. opiekun organizacji młodzieżowych;
4.4. samorząd uczniowski;
4.5. zespół wychowawczy.
5. Nagrody udzielane przez wychowawcę są wpisywane do dziennika lekcyjnego w uwagach, nagrody udzielane przez dyrektora są wpisywane do Księgi Kar i Nagród, znajdującej się w sekretariacie Gimnazjum.
6. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 31.
1. Uczeń lub grupa uczniów może otrzymać karę.
2. Kary są udzielane za nieprzestrzeganie Statutu Gimnazjum, procedur i regulaminów szkolnych, a w szczególności:
2.1. zaniedbywanie obowiązków szkolnych (np. wagary, unikanie sprawdzianów i kartkówek);
2.2. niszczenie mienia szkoły;
2.3. chuligaństwo;
2.4. nieposzanowanie godności innych;
2.5. naruszanie nietykalności osobistej;
2.6. nie noszenie wymaganego stroju szkolnego;
2.7. nieprzestrzeganie zasad używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.
3. Kara może być udzielona w formie:
3.1. ustne lub pisemne upomnienie wychowawcy;
3.2. pisemna nagana wychowawcy z powiadomieniem rodziców (prawnych opiekunów);
3.3. zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach i imprezach szkolnych;
3.4. ustne lub pisemne upomnienie dyrektora szkoły;
3.5. pisemna nagana dyrektora szkoły z powiadomieniem rodziców (prawnych opiekunów);
3.6. przeniesienie do innego równorzędnego oddziału na czas określony lub stały;
3.7. przeniesienie do innej szkoły;
3.7.1. na podstawie decyzji rady pedagogicznej dyrektor występuje do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku, gdy uczeń w sposób rażący naruszył postanowienia statutu i uczęszczając do szkoły, wywiera demoralizujący wpływ na uczniów, a podjęte środki wychowawcze i zastosowane uprzednio kary nie przyniosły rezultatów w postaci poprawy zachowania.
4. Z wnioskiem o ukaranie ucznia przez dyrektora może wystąpić:
4.1. wychowawca lub nauczyciel;
4.2. rada rodziców;
4.3. opiekun organizacji młodzieżowych;
4.4. samorząd uczniowski;
4.5. zespół wychowawczy.
5. Kary udzielane przez wychowawcę są wpisywane do dziennika lekcyjnego w uwagach, kary udzielane przez dyrektora są wpisywane do Księgi Kar i Nagród, znajdującej się w sekretariacie Gimnazjum.
6. Od nałożonej kary uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą w ciągu trzech dni od dnia zawiadomienia o ukaraniu wnieść pisemny sprzeciw do dyrektora szkoły. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii pedagoga szkolnego i wychowawcy klasy ucznia. Nie odrzucenie sprzeciwu w ciągu 14-tu dni od daty wniesienia jest równoznaczne z jego uwzględnieniem. Podjęta w tym trybie decyzja jest ostateczna
§ 32.
1. Uczeń może być skreślony z listy, jeżeli ukończył 18 rok życia i nie rokuje nadziei na ukończenie szkoły:
1.1. uczeń w sposób rażący narusza postanowienia statutu, łamie regulaminy i demoralizuje swym zachowaniem innych uczniów.
2. Decyzję o skreśleniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
VII. Szczegółowe zasady oceniania i klasyfikowania uczniów oraz możliwość składania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych określa dokument "Wewnątrzszkolny System Oceniania"
VIII. Postanowienia końcowe
§ 33.
1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej z godłem i napisem w otoku " Gimnazjum w Polanowie" oraz pieczątki do bieżącej dokumentacji szkolnej z napisem "Gimnazjum w Polanowie 76-010 Polanów ul. Gradowe Wzgórze 5 tel.094/31-88-770".
§ 34.
1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 35.
1. Gimnazjum może posiadać własny sztandar.
§ 36.
1. Zasady prowadzenia przez Gimnazjum gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
§ 37.
1. Organem kompetentnym do wprowadzania zmian w statucie jest rada pedagogiczna.
Niniejszy Statut zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 18.03.2008 r. (Uchwała nr 14/2007/2008 z dnia 18.03.2008 r).
Traci moc Statut uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 06.11.2003 r.
Do pobrania:
Statut Gimnazjum w Polanowie [356 kB].
Uwaga:
Plik w formacie PDF. Aby przeglądać i drukować pliki PDF, należy wcześniej zainstalować na komputerze program Adobe Acrobat® Reader™, rozpowszechniany bezpłatnie przez firmę Adobe. W tym celu należy:
- pobrać i zapisać na dysku wersję instalacyjną programu Adobe Acrobat Reader (21,6 MB),
- uruchomić pobrany program,
- odpowiedzieć twierdząco na wszystkie pytania instalatora.